...

"Мухата днес" е място за споделяне. Споделяне, преди всичко, на личен опит при риболов с муха и шнур (flyfishing), а после на всичко останало, свързано и не чак толкова свързано с това великолепно хоби! Ще пиша за неща, които не срещам в "Net"-а, а смятам за интересни. Текстовете, картинките и идеите - всичко е авторско. На края ще намерите и снимки, които винаги показват повече и ме "зареждат". Надявам се и вас!


24 май, 2011

Продължението : Чисто, бистро, висоководно..и уловисто!

Оставих Митко, моя приятел от детската градина угрижен. Щерка му се `мъжи. Нямаше как да го разгрижа. Нещата от живота се завъртат в непредвидена посока, от време навреме, а ако не внимаваш, всичко отича.. Отича яко! И вместо да създаваш събития.. започваш да ги следваш. Ако въобще остане място за теб! Вероятно не е изключение.. , вероятно ще се случва на още много хора. А може пък, това да си е естествен ход на нещата.
С нашето „изкривено- дисциплинирано” съзнание може да сме неподходящия субект за осъзнаването му. Знам ли?!

С двете последни думи посред нощ .. и тежки мисли.. завих към реката. Не ми се искаше да се прибирам. Исках да мине време за да „смеля” натрупаните неестествени впечатления. Подслушаният разговор от типа: ”Къде ти е гаджето?” и отговорът : „Разкарах го” се вписваха перфектно в схемата.. А добавката „ А така! Браво!” сложи капак на изумителната картина от лъскавина, модерност и нови дрехи, както върху присъстващите, така и сполетелият ги традиционен и умело изпълнен ритуал.

Отчето беше изненадата. Държеше всяка секунда събитията в ръцете си. С упоритост и старание в контраст на горния диалог. Сякаш наистина през него извираше непреходност. Глупаво е в такъв момент да правя анализи.. ,но се набиваше на очи. Всички го приемаха ..И аз го приех като нещо естествено.. с добавката с, че е рядкост и си е чист късмет.

Май, това ми бе достатъчно за да приема - сватбата се състоя! Подсъзнателно си търсих подобен елемент, който да не е рожба на пошлата ни изкривена действителност, стане ли дума за такъв род мероприятия..
За друго започнах.. Исках да се оттърся.. Исках да презаредя..
Исках тотален ”ре-сет” на деня и на себе си. Завих към реката. Предупредиха ме ,че е висока и вероятно ще става още по-.
Така се оказа.. Пътьом я зърнах.. Перфектен цвят, перфектно ниво и данни за риби. Данните малко ме смутиха. Веднага забелязах оживлението. Суетящи се хора с въдици..нервно притичваха насам натам. Оказа ,че се провежда поредното първенство по риболов на пъстърва -част от националният шампионат и т.н… Пламен Бойков, Сашо Пасарелски- мярнах още няколко познати лица.., и по спешност се разделих с тях за да не мисля за онази гледка, дежурно изплуваща в съзнанието ми - Девин! Девин преди, по време и след състезание – грозна картина. Настървени риболовци..( някои от тях много добри!) с хъс и яко наточване размахват дълги геги над главите на състезателите.. Още не дочакали края на състезанията , ловко си пробиват път и накисват глистите между секторите. С шпрей да ги пръскаш не мож` ги умори.. Нагли ,безочливи, не чуващи , не виждащи и неразбиращи нищо.. Онемели и нахъсени.. Сякаш ако не изтръгнат последния живот от реката, тях няма да ги бъде! Няма такава порода.. Снимки - колкото искате, ама не искам да развалям темата.
Темата е за риболова.. риболова на муха.

Елегантност, финес и красота. Това ще е! И нищо друго!

Реката я знаете..Прочула се е напоследък с едрите си пъстърви. Никак не е лесна. Трудна си е направо. Особено с облите си хлъзгави камъни.. и високите силни водИ . Намирам проход към място над състезателите. Не искам да да виждам дори малкото насъбрали се Бачковски „девинци”. Направо ми стъжниха картинката,.. а дойдох за обратното! Водата беше с характеринят си синкавозеленикав цвят нашепващ за риби. Там бяха.. даже видях няколко.. Не няколко.. – много! Но от другите.. вездесъщите кефали.. Така е , в този участък има смесено „население”. Ловяха ми се пъстърви.. а гледах кефали. Не бях предвидил „сериозен” риболов.. Просто така… да излезем „на въздух”. Две нимфи.. – от „учените”. Достатъчно утежнени за да се закачат перфектно.. и по рибите и по дъното. По често по второто. Веднага реализирах няколко кефлета. Няма ли кой да ги храни.. веднага налапаха нимфите. Спомних си как Жоро ги вадеше по две наведнъж.. Да.а.а. , а къде са пъстървите.. Водата бе достатъчно студена , а мястото достатъчно проверено за да очаквам пъстъви. Да – случи се но на стотина метра нагоре. Едната се изметка по пъстървешки.. Няма как да е друго. На тази дистанция бе нормално да порпусна в засичането.. Едвам се държах на крака в бурната вода.. Прехвърлях през мощно силно течение.. и разчитах на случайното задържане в тихата вода до брега. Трудно е да се закрепи мухата по достатъчно естествен начин на 15 -16 м.. при тези обстоятелства. Ако успееш е добре.. , но ако успееш да избегнеш и досадните кефали.. може и да имаш успех. Втората я „заковах”.. ,но но беше с размера на месарски пръст. Макар и дебел – не достатъчно дълъг.;-)

За днес – достатъчно.. Натренирах си рефлексите. Захраних с пресни нимфи. Почувствах тръпката ..” аха да се гмурнеш..и поплуваш..” със спомена от последното мокрене на телефон, радиостанция и апарат. Стига за днес.. Прибирам се…
„Така не се прави”- бях казвал на Младшия, когато той се беше втурнал да хване риби.. ,ама бързаше да се прибира. Мислиш ли за друго, липсва ли съсредоточаването – за `що си отишъл, питам аз.. Какво ще постигнеш? Нито едното – нито другото. Просто ей така ще се изнервиш .. вместо обратното!
Послушах се! Сам се послушах! ;-)

Част втора – на връщане минах през другата река. Имах „дежурни” риби там. Трябваше да проверя как са. Последният път бяха цветни и наедрели ! Сега очаквах повече. Очаквах и друго - да ми е спокойно и комфортно при риболова. Е, точно това никак не можеше да се случи. Времето бе прекрасно..Слънце . Тихо и направо мечтано време за риболов, с малката подробност, че вече е топло и снеговете се топят.. Колкото по-топло, толкова по-високи води се очакват. Не се очакват – вече са! Просто реката беше чудовищно висока. Неприятно! Неочаквано.. и някак прието спокойно. Не знам как , но този път не се разочаровах.

Имах вътрешният комфорт.. може би от гледките със зелените поляни, свежопоникналата трева, песента на птиците и най-вече на кристално чистата вода. Виждаше се от далече. Т.е. рибата ще вижда от далече. Че е силна и виждаща пъстървата е ясно. Ще стане – заключих и не сбърках! Трябваше да избера мястото за риболов. Че няма да е лесно е ясно. Не ми е за първи път. Ходил съм на такива реки. Знам колко интересен, макар и не лек е риболовът. Подавам целенасочено в петната от тихост! Трудността е единствено в задържаето. Тактиките са две. Или задържам само с върха.. и повода опънат над водата, или подавам с голям резерв от шнур,когато се налага да се подаде по-далече.” Гебетсройтер”-а също пробвах.. По-трудничко ми е с него.. Не мога да преценя колко шнур за колко време да изсипя в петното. И друго не ми хареса. При малките петна .. шнурът трябва да падне в същото петно, в което ще дебна пъстърва. Е, няма как да стане. Ще питам Тео следавщият път. Да е жив и здрав пак да ни „светне”! Започнах да ги ловя.. – не на бързото, а на бавното. Подавам в краката си.. и чакам. Много чакам.. готов за засичане. Атаката закъснява.. засичам. Гъвкавите шарени тела не искат да излизат. Аз пък настоявам.. И така ги докарах до 20! Не се шегувам въобще.. и аз не подозирах какво място съм намерил. Това беше мястото , което уверено пропуснах при ниските нива на реката. Сега ми стана любимо. Двадесет риби в рамка от 5 х 5 метра..! Как ви се струва, а? Най- голямата бе око 30-32 см.Пак охранена и цветна! Не можех да повярвам.Трудно е за вярване - в такова „тъпо” място да има такива риби. Забава – и то каква! Истински подарък, заради упоритостта в неразумността!
Стъмни се. И вместо риболовът да залезе, започна обратното. Рибите ставаха по-големи, по-настървени и започнаха да се вдигат самостоятелно. Чудно. Вече не предполагах къде са- виждах ги и подавах целенасочено и точно.
В заключение : Оставих нехванати риби! Имам пред вид вдигащи се и нехванати. Това ми се случва понякога, когато съм се наситил на риболов. Е, ще го кажа : наситих се и днес!
Сигурно пак ще повторя, но за сега – стига!

Повторих почти веднага - на другият ден. Планът бе да проверя една друга река. Оказа се, че се наложи да проверя не една, а направо три други реки. Проверих ги не с мухарка, а с поглед. Мътни, високи, направо кални и неприветливи, напук на слънчевият ден. Пропуснах първата втората и третата, за да стигна до тази, която току що описах. Чиста, силна, висока и бистра. Знаех вече, че е пълна с риби. Опитът от предния ден спестивремето за търсене на позиция. Знаех точно кога, къде, с какво и как да ги хвана. Същите тези поне 20-тина риби! Така и стана. Започнах ги успешно. Докарах ги до пет - с една представителна красавица! Най упоритата. Бе дебела и нервна! Изпълних се с оптимизъм и тръгнах да търся още големите, още по добелите и още по-цветните! Ще се повторя – така и стана! С първото подаване пропуснах. Видях я да се вдига след като вече бях подал. Макар и малко неточно, но все пак рязко ме отрезви. Задържах. Не исках да я изплаша. Изчаках да се вдигне още веднъж и чак тогава повторих. Чудесна балканка-пак над 30-тте. Готово! На татък риболова ми беше само в плюс. Не исках повече. Исках само да се накефя на фини подавания, дори „ Гебетсройтер”-а ,ако трябва, да усъвършенствам. Мястото не беше лесно. Пак същата схема – през бързей. То да е бързей добре, ама такъв който не позволява да стоиш на краката си хич не е проста работа. Стоиш и повече мислиш за изплъзващите се камъчета под краката ти, а после къде и как да подадеш. Стоиш като на подвижна платформа. Камъни се удрят в краката ти - не можеш да ги задържиш. Отнася те методично и сигурно! Но пък си струваше. Замръзнал в реката, борещ се за собственото си място, но правиш всичко възможно да видиш, подадеш, засечеш, хванеш и пуснеш. Всичко да е плавно, красиво и пълно. Ситуацията удивително наподобяваше онзи танц на ирландците - невъзмутимо спокойна горна половина на тялото и невероятно бързите движения с краката.
Двойнственост и успех. Сякаш съчетанието на противоположностите присъстващи едновременно някак гарантира успеха. Много пъти съм го забелязвал. Трудно ли е – има успех. Има удовлетворение. Има пълнота и сякаш награда за упоритостта. Парадоксално, но в някаква степен е вярна и обратната теза - да търсим трудното, което няма нищо общо с упеха. Знам ли..?
Хм.м..м..излиза, че успехът може да е лично усещане, което си докарваме с трудности!


Три пъти опитах да засека вдигащата се „розова” пъстърва. Голяма и упорита.. Лесна по позиция и непонятно защо- нехващаща се ! Сигурен съм, че поне три пъти лапна мухата. Мухата не бе от малките. Да вметна: Рибите в тази река обичат големи мухи! Вервайте! Противно на очакванията, с големите мухи бе успехът! Първият ден не бях готов. Бях с едни минималистични модели. Добре, че беше „Микро Мохикана” - да ме отсрами. Но вторият път бях заредил. Удоволствието бе пълно. Тъмно е. Водата – набраздена. Виждаш само петното от светлото небе. Дисторзия на повърхността с падането на мухата. Само предполагаш движението и …Мухата изчезва и за миг усещаш натежаването в ръката. Засичаш мълниеносно. Токът протича през цялото ти тяло. Вече не ти е студено. Мокрото от ботушите е някъде другаде. Камъните престават да се движат. Водата въобще не тече. Тръпката стига до шапката.
И ти е светло и пъргаво. И на тялото и на душата.

Страхотен риболов. Страхотен! С луната,скритото слънце и "отлетяла" сватба.
И с една нехваната „розова” пъстърва. Сивен ще да е!
Казват, имало ги и тук.. Ама все тая..
Нехванатите винаги се помнят по-дълго от хванатитe!
А пък „розова”?!
Някой да се е хвалил с "нехваната" такава?!
Д-р Косьо

п.с.
Да добавя един щрих..
Има мухарки,които независимо от класа,строя или дължината си, буквално си "вадят парите".
В конкретния случай-от рЯката!;-)

Тази ми е най-скъпата мухарка. С никоя друга не съм го правил.
Значи: това (проверено), важи за скъпите мухарки!
Чак сега разбрах защо по реките ни се "разхождат" толкова скъпи тъкъми..;-)
(Да съм знаел, да съм я извадил преди години! ;-))

п.с.2
Няколко километра по течението..
Благодаря Ангеле,снимките са чудесни!

5 коментара:

  1. Анонимен25 май, 2011 15:56

    Аз пък няма да разказвам! Нито има какво, нито искам! : )
    Особено след Д-р Косьовия разказ : )

    МЛАДШИ

    ОтговорИзтриване
  2. Вчера видях само 4 снимки и нещо не ми се връзваше.Толкова почивни дни пък само 4.Няколко пъти отварях блога, очаквайки да се случи нещо....е,случи се...Точно този разказ чаках.
    Благодаря за споделеното!

    ОтговорИзтриване
  3. Очаквам включване от колеги, ловили на близо.`Ма нещо се бавят! Имали са добри резултати. Обещаха и снимки!
    Жоро? Ангеле?
    Е,`айде, де!;-)
    (След като знам какво се е случило, така ми стои незавършено..)

    ОтговорИзтриване
  4. Знам ,че и Жоро е снимал..
    Пък ако има два реда разказче, съвсем ще се накефя(пък и други покрай мен, предполагам). Поне за статистиката.. вид нимфи, водене..часове.нива.

    ОтговорИзтриване

Коментари